Sacred valley of the inca's

10 oktober 2023 - Cusco, Peru

Het is alweer meer dan een week geleden dat ik Peru verliet op weg naar de Galapagos eilanden. Na ruim een week zeeleeuwen en pinguïns spotten (dat verhaal komt nog 😉) heb ik eindelijk even tijd om mijn blog bij te werken. De laatste anderhalve week Peru verdient namelijk wel een verslag, alleen al vanwege de hoeveelheid plezier die ik heb gehad 😁.

Mijn laatste week in Cusco had ik besloten een paar dagen naar the sacred valley te gaan. Er was vanuit Cusco de mogelijkheid om met een tour alles in 1 dag te doen maar ik had heel terecht ingeschat dat het veel leuker zou zijn het zelf te regelen 😉. Met de collectivos (locale gedeelde busjes) van de ene naar de andere plek, slapen op een camping en onderweg de ruïnes bezoeken waar ik langs kwam. De vallei zelf was prachtig, veel groener dan Cusco, net wat warmer, prachtige uitzichten op de bergen en veel rustiger dan in de stad.

Het meeste plezier heb ik veruit gehad met de collectivos. Meestal was er wel een vertrek punt en anders stopte ze wel als ze langsreden, ze vertrokken als ze vol waren en ik vond het gebrek aan planning heerlijk. Het kwam er in principe op neer dat ik smorgens rond begon te lopen en altijd op de een of andere manier wel op het goede moment terecht kwam bij de goeie bus die naar de goeie plek ging. Ik was wel blij met die 3 weken spaans les 😉.

Vanuit Cusco vertrok ik naar Pisac waar ik 2 uur bergop lopend van de ruïnes kon genieten. Ik had natuurlijk de bus kunnen pakken maar zoals gewoonlijk dacht ik dat het wel mee zou vallen waar ik een uur later spijt van had 😌.  Gelukkig was het, uiteindelijk, de moeite  waard. Ik denk dat dit de grootste ruïnes waren waar ik geweest ben en ik vond deze dagtrip denk ik de leukste, vanwege de rust tijdens het wandelen en ook de afwisseling in gebouwen en uitzicht.

Terassen PisacUitzicht op Pisac vanaf de 1e ruïneToren Pisac

Old town Pisac

Na ook weer 2 uur terug bergaf te hebben gelopen (nu was ik te koppig voor de bus, naar boven was ook gelukt 😌) vertrok ik verder naar Calca waar ik een nacht bleef slapen. Grappig genoeg vond ik Calca het leukste stadje waar ik geweest ben, misschien juist omdat het een hele willekeurige plek was waar bijna geen toerist stopt. De tours rijden erlangs en het heeft niet echt attracties van zichzelf maar het was klein, gezellig en had een fantastische koffiebar met een grote tuin waar ik de hele middag heb doorgebracht. De dag erna vertrok ik vroeg in de ochtend naar Lamay om daar te beginnen aan de wandeling waar ik al een tijdje naar uitkeek: Huchuy Qusco. Een ontzettend intacte ruïne waar bijna niemand heengaat, natuurlijk boven op een berg. Ongeveer 2 uur later was wel het punt waarop ik me begon af te vragen hoe de Spanjaarden ooit iets veroverd hebben van de Inca's. Bergop lopen boven de 2.500 word nooit mijn hobby denk ik, ik kan er maar niet aan wennen hoe langzaam dat gaat 😅. Ik begrijp precies waarom bijna niemand deze ruïne bezoekt en ik niemand ben tegengekomen de hele ochtend 😆.

Waarom liggen alle ruïnes op een berg Als ik eerlijk ben heb ik ook wel een klein moment getwijfeld toen ik nog beneden stond en naar de berg voor me keek 😅.

Gelukkig zijn mijn twijfels over wat ik mezelf aandoe altijd meteen verdwenen wanneer ik bovenkom en het uitzicht zie. Dit was het echt wel waard en alleen een berg oplopen zonder precies te weten waar je heengaat en waar het pad loopt blijft altijd een leuk avontuur.

Huchuy CuscoHuchuy Cusco

Even uitrusten

Jammer genoeg moet je uiteindelijk ook weer altijd helemaal omlaag, wat in dit geval een uur of 3 duurde omdat ik terug wilde naar Calca omdat de koffie daar zo lekker was. Was het de 12km en 3 uur wandelen waard? Misschien 😉.

Nadat ik een beetje was bijgekomen vertrok ik weer met de bus naar de volgende plek, Ollantaytampo. Ik was een beetje ongelukkig toen ik erachter kwam dat de plek die ik geboekt had technisch gezien niet in de stad lag. Wat meteen weer goed was toen ik zag dat ik een tuktuk als taxi kon pakken daarheen 😋. Het lag inderdaad een stuk buiten de stad maar de plek zelf maakte het helemaal goed. Een soort van camping met houten huisjes en ik kreeg een 3 persoonskamer helemaal voor mezelf. Er waren koeien en kippen en hangmatten en ik denk niet dat er meer is wat ik nodig heb in mijn leven 😋.

Uitzicht vanuit de hangmat

Vanuit Urumbamba bezocht ik Moray, Maraz, de zout mijnen en de ruines in Ollantaytampo.  Het was een week vol ruïnes, kleine stadjes en lange wandelingen en vooral ook lekker rustig aan op mijn eigen tempo.

Zoutmijnen MorayOllantaytampoRuïne OllantaytampoKerk chincheroUitzicht ChincheroUitzicht Cusco vanuit San Christobal

Jammer genoeg had ik maar 5 dagen voordat ik weer terug moest naar Cusco. Nog 1 nacht in mijn favoriete hostel (met onbeperkt crêpes als ontbijt) en toen vloog ik terug naar Lima. Na nog 3 dagen in de hoofdstad was het eindelijk tijd voor mijn vlucht naar Ecuador en daarna de Galapagos eilanden. Het was even omschakelen, van 3600 m naar zeeniveau, van weken aan ruïnes naar zeeleeuwen en schildpadden. Die verhalen komen er binnenkort aan 🦭☀️🌊🌴

Liefs,

Sulina

1. Marie jose:
    11 oktober 2023
    "kippen koeien hangmap, meer heb ik niet nodig". Deze gedachte heb ik in 1980 in Kenia gehad. " gezondheid, eten en mensen om je heen" dat is alles .
    Op dat moment realiseerde ik mij hoeveel problemen er al bij mijn voordeur konden zijn: slot kapot, bel doet het niet.......
    Weer prachtige foto's
    En nu samen met Tycho👍👍
    Ik laat mij weer verrassen🤗🤗🤗👍😘
  2. Annie:
    11 oktober 2023
    Fantasties wat 'n verhaole en belevenisse. 'ne MIins veult ziech toch wel hiel klein in zoe 'n umgeving. Iech zow die ruïnes neet oeterein kinne hawwe, mèh ze zien allemaol geweldig.
    Wat die luij vreuger al allemaol koste, kinne ze noe nog è puntsje aon zuige!
    Tycho pak ziech de fiets debij, bin benuijd welke avonture geer same mètmaak.
    Nog hiel väöl plezeer en väöl leefs!