Galapagos eilanden

28 oktober 2023 - Santa Cruz, Galapagos Eil, Ecuador

Dat de Galapagos eilanden bijzonder gingen worden wist ik van tevoren. Niet alleen alle vanwege dieren die er voorkomen en de bijzondere ligging van de eilanden maar ook omdat Tycho ruim 2 weken langskwam om samen dit speciale stukje Ecuador te bezoeken 😊.

We hadden afgesproken in Guayaquil, het vasteland van Ecuador. Het was zo een leuk moment toen ik de deur van de hotelkamer opendeed en Tycho daar stond. Fantastisch en heel onwerkelijk tegelijkertijd nadat we elkaar ruim 3 maanden niet gezien hadden. Het had denk ik niet uitgemaakt waar we heen waren gegaan, alleen al het samen reizen, spelletjes spelen en koffie drinken was geweldig. Voeg daar nog eens zeeleeuwen, schildpadden en snorkelen met haaien aan toe en dan heb je ongeveer de samenvatting van de meest bijzondere vakantie die we tot nu toe samen gehad hebben 😊😄.

Uitrusten tussen de snorkelplekkenOntbijt 😋De eerste zeeleeuw

We hadden 3 eilanden op de planning staan waar we iedere keer een paar dagen bleven. Santa Cruz waar ook de hoofdstad ligt vol leuke eetplekjes, Isabela wat het grootste eiland is met een klein strand dorpje waar de meeste straten van zand zijn en San Cristóbal waar je letterlijk struikelt over de zeeleeuwen 🦭. Tussen de eilanden varen dagelijks ferry's die op zichzelf al een attractie waren. Ik had me bij "ferry" een boot van redelijke grootte voorgesteld wat me ook logisch leek voor een tocht van 2 uur over zee. Na een aantal keer het woord speedboot te hebben opgevangen had ik nog hoop dat het misschien de taalbarrière was, helaas werden om 6 uur 's ochtends in de haven toch echt op een speedbootje gezet 😌😆. Tycho had de tijd van zijn leven en vond het fantastisch, ik was na 2 uur door elkaar geslingerd te zijn op een redelijk ruwe zee een beetje misselijk. Gelukkig waren ferrytocht 2 en 3 wat rustiger en vanwege een gebrek aan stoelen mocht ik de 3e tocht boven op de speedboot naast de kapitein zitten, met de opdracht tegen hem te blijven praten zodat hij niet in slaap viel 😂😋

2e stuurman

We hebben zo veel mooie en bijzondere dingen gezien op de eilanden. Op Santa Cruz hebben we en tocht langs de kust van de haven gemaakt en zijn we de highlands van het eiland opgefietst. 24km klonk niet heel ver maar we kwamen erachter dat 24km stijl bergop in de regen wel iets is waar je heel moe van word 😅😂. Toen Tycho halverwege nog uit zijn broek scheurde was hij er wel een beetje klaar mee. Gelukkig was alles snel weer oke toen we eenmaal op de ranch waren, koffie met een empanada hadden, de lava tunnels konden bekijken en een rondleiding kregen langs de enorme schildpadden die daar woonde.

FietsdagKoffie op de schildpadden ranch

Schildpadden skelet

Even uitrusten 😄Erin was lastiger dan eruit 😂

Reuze schildpad

Verder was Santa Cruz ook het eiland van de leuke restaurantjes, hebben we een koffieplantage bezocht en een wandeling door een krater gemaakt met daarnaast een kinderboerderij en een pers waar je je eigen bamboe sap kon persen.

Wetsuit selfie bij Las GrietasLeguaanMenu del diaJungle lippenOntbijt na de ferry

Op Isabela, het 2e eiland wat we bezochten, hebben we een tour naar Los Tuneles gedaan waar we konden zwemmen met rifhaaien. Hoe letterlijk dat bedoeld werd had ik niet helemaal begrepen vooraf 😂. Ik had wel verwacht dat ik ze zou zien maar niet dat ik er letterlijk tegenaan zou zwemmen en dat het er een stuk of 10 zouden zijn die rustig langs me heen zwommen op centimeters afstand. Ik schrok me helemaal kapot de eerste keer waarbij bij het achteruit zwemmen bijna tegen een gigantische zeeschildpad aanknalde die rustig aan het eten was. Al met al een snorkeltripje om te herinneren 😉. Verder was het op Isabela heerlijk relaxen met mooie stranden en lekker weer. We vonden na een paar dagen eindelijk een goeie koffiebar en genoten savonds van het goedkope dagmenu op de lokale markt.

Broedende blue footed boobyHelaas, geen haai gevonden hier 😉Kokosnoot op het strandOntbijt en spelletjesOns zandkasteel 🌊🏖️

RifhaaiGolden raysZeeschildpad

Het 3e eiland wat we bezochten was San Cristóbal, minder groot maar met een enorme populatie zeeleeuwen die zo ongeveer ieder bankje op het eiland bezet hielden en soms gewoon voor de deur gingen liggen 😂. Er waren ook ontzettend veel pasgeboren kleine zeeleeuwen wat wel een van de schattigste dingen is om naar te kijken 😊.

Een zeeleeuw voor de deur 😂Zeeleeuwen baby 😊Zeeleeuw met baby

DSC_2080

Er was een heerlijk strand om op te liggen, genoeg restaurantjes en een interessant museum over de geschiedenis van de eilanden. Op San Cristóbal hebben we ook een tour rondom het eiland gedaan waarop we op verschillende plekken gesnorkeld hebben en hamerhead sharks en verschillende soorten roggen hebben gezien. De haaien vond ik echt ontzettend cool om te zien zwemmen. De foto's van de onderwater camera heb ik nog niet maar ik zal ze er zeker opzetten als ze er zijn 😁.

Uitzicht op San Christobal vanaf de boot20231014_082724-81a3DSC_2072Lekker in de zon aan het strand

Strand san christobal

Echt brood 😱

Het was absoluut een reis naar een plek die niet te vergelijken is met ergens anders. De combinatie van het rustige eiland leven en de waanzinnige hoeveelheid dieren maakte het zo bijzonder. Nadat de 2 weken die we daar waren helaas omgevlogen zijn werd het voor Tycho tijd om zich voor te bereiden om zijn terugvlucht. Na nog 2 dagen samen in Guayaquil hadden we het allebei even moeilijk op het vliegveld maar konden we ook terugkijken op een bijzondere 2 weken waarvan ik nog steeds heel dankbaar ben dat ik een broertje heb wat zonder te twijfelen bereid is de halve wereld over te vliegen om zijn vakantie met mij te delen 😊.

Momenteel ben ik alweer een tijdje terug in Peru en reis langzaam langs de noordkust terug naar Lima om daar mijn vlucht naar Iquitos (de jungle) te pakken.

Hasta luego amigos! Sterkte met de herfst in Nederland, misschien helpen de relax vibes van de leguanen op de Galapagos een beetje 😉☀️

Even chillen 😂

1. Marian:
    28 oktober 2023
    Hei Sulina, geveld door viri heb ik je niet bedankt voor de laatste twee heerlijke reisverhalen maar geloof me, er altijd zo van genoten..daarom voor deze weer hartverwarmende editie.. dank je wel, voor de manier waarop je ons laat meegenieten van alle moois dat je beleeft, ervaart!! Take care, hartelijke groetjes en tot vervolgs!!
  2. Sulina:
    30 oktober 2023
    Hopelijk ben je weel helemaal beter en dankjewel voor de leuke lieve reactie 😊 😄
  3. Gerald:
    29 oktober 2023
    Hi Sulina, bijzonder hoor om daar te zijn. Bedankt voor je mooie reisverslag en wat super leuk, lief en geweldig dat je broertje bij je was. Hier nu veel regen, herfst, maar dat is wel oké. Have fun
  4. Mama:
    29 oktober 2023
    Wat vind ik het leuk om mee te genieten van jouw verhalen.
    Samen met het verslag van jou en Tycho en ons whattsapp bellen is het mogelijk om mee te beleven hoe bijzonder jullie ‘samen zijn’ was 💖.
  5. Marie jose:
    29 oktober 2023
    Weer ‘n super verhaol 👍👍veural die “ prehistorische “ bieste vond Iech biezeunder, ech miljoene jaore terök in de tied. Fantastisch um dit met Tycho saame te beleeve.
    Väöl plezeer met de vollegende oonderneuming
    Iech laot miech gans verrasse ✋👍👍😘
  6. Annie:
    30 oktober 2023
    Hoi Sulina, iech kos de verleiding neet weerstoon um toch ( metein nao 't videobelle) d'n verhaol te leze. Daan mèr gèt later nao bed!!! Iech voond 't weer enig. Iech had vaan Tycho al 't nudige gehuurd, mèh noe waor 't miejer in volgorde met nog miejer foto's. Wat 'n kanjers vaan bieste! Dao zien de leguane vaan Curacao niks bij, en die voond iech toen al zoe groet. Kin ste nao goon, alles is toch relatief.
    Slaop lèkker in de nachbös straks en op nao de volgende avonture.!!
    Knoevel, Annie
  7. Danny:
    30 oktober 2023
    Weer fantastisch om te lezen. Wauw, wat een ervaring!