Ecuador en noord Peru

2 november 2023 - Huanchaco, Peru

Na alle highlights op de Galapagos eilanden en het afscheid van Tycho was het tijd voor de volgende fase van mijn reis. Ik had besloten dat ik via de Amazone rivier met de boot de grens met Colombia wilde oversteken wat betekende dat ik terug moest naar Peru om in Lima het vliegtuig naar Iquitos te pakken. Tussendoor heb ik een paar tussenstops gemaakt in het noorden van Peru om te genieten van de beste stranden van het land 😉🏄☀️.

Vanuit Guayaquil vertrok ik met een klein gedeeld busje naar Cuenca waar ik 3 nachten zou blijven om de stad te verkennen en het nationale park te bezoeken. De stad zelf had een fijne sfeer, weinig toeristen maar toch best modern met leuke gratis musea, een rivier en een groot park. De andere reden om hier te stoppen was dat ik vanuit Cuenca een nachtbus terug naar Peru kon pakken.

Hostel kat CuencaCentrale plein Cuenca

Mercado 10 de augusto

Rivier in CuencaMuseum moderne kunstMuseum Cuenca

Gedroogd mini hoofd

Samen met iemand die ik in mijn hostel heb leren kennen zijn we een middag gaan wandelen in het nationale park wat naast Cuenca ligt. Op een hoogte rond de 3700 meter lag het ene prachtige meer na het andere met prachtige uitzichten op de bergen.

Parque nacional CajasParque nacional CajasParque nacional Cajas Parque nacional CajasParque nacional Cajas

De volgende stop was Mancora, noord Peru. Met de nachtbus de grens oversteken klonk vooraf een stuk spannender dan het uiteindelijk was. Al met al was binnen een half uur de hele bus door de doane heen en reden we alweer. Ik heb echter verhalen gehoord van anderen waarbij een iemand 3 uur heeft moeten wachten aan de grens omdat een mede reiziger per ongeluk op de lijst van Interpol stond en moest bewijzen geen terrorist te zijn 😅. Ik weet niet of ik nou gewoon geluk heb gehad, maar ik ben blij dat me dat bespaart is gebleven en ik gewoon volgens plan in de ochtend in Mancora aankwam 😂

Strand Mancora met fregat vogelsZonsondergang eerste dag MancoraWild Rover hostelZonsondergang Mancora

Zowel Mancora als Huanchaco (de volgende stop) waren kleine strand dorpjes met name gericht op surfen. In Mancora heb ik wat kite surf lessen gehad (veel makkelijker dan het lijkt) en in Huanchaco kon ik alleen surfen. Omdat het nog geen hoog seizoen is waren allebei de plekken ontzettend rustig en daarmee eigenlijk net heel gezellig. Na 2 dagen had ik de meeste mede toeristen wel ontmoet en kwam je elkaar de hele tijd opnieuw tegen op straat. Het waren een hele relaxte 2 weken aan de kust, heerlijk aan het strand en veel in het water. In Huanchaco waren nog 2 ruïnes die ontzettend goed intact waren gebleven nog van voor het Inca tijdperk. Het was heel indrukwekkend om de details te zien op de gebouwen die zo goed bewaard zijn gebleven en te beseffen hoe groot deze steden ooit zijn geweest.

Buitenkant ChanChanAltaar tempel de la lunaMuurversiering tempel de la lunaEl mural de los mitosDecoratie ChanChanMuurversiering ChanChanChanChanStuk muur ChanChan

Op 30 Oktober was ik weer terug in Lima en de dag erna vertrok mijn vlucht vanuit Lima naar Iquitos. Momenteel zit ik nog in mijn hostel en vanavond vertrek ik als het goed is met een lokale cargo boot richting Colombia. Ik weet nog steeds niet precies hoeveel dagen het nou is, maar ergens dit weekend of volgende week zal ik wel aankomen 😋. Ik moest een hangmat kopen om in te slapen, dat heb ik in ieder geval gedaan, voor de rest ga ik het meemaken 😉😁

Liefs,

Sulina

1. Nicole:
    2 november 2023
    Fan-tas-tisch!
  2. Irma:
    2 november 2023
    Hey Sulina,
    Ik zal je komende week weer even bellen. Hoop dat je geniet van het wiegen op de boot en dat de muskieten je met rust laten.
    Je vader zal blij zijn als hij je ziet als jullie allebei in Colombia zijn.
    Ik mis je en je pa zal ik die drie weken moeten missen als hij bij jou is. 😘
  3. Annie:
    3 november 2023
    Hoi Sulina,
    De höbs 't nog altied geweldig nao d'ne zin en dao kinne veer vaan mèt genete. Diech paks 't vleegmachien en de boot zoe wie veer de oto en de fiets pakke! Iech bin noe al benuijd wie de boottoch is. Geneet devaan!!
    Leefs, Annie
  4. Marie jose:
    6 november 2023
    Neeve al die sjoenheid vaan kunst, natuur is ‘t eete daor hielemaol gein straf👌☺️ zelfs frietjes in allelei vörme zeen Iech langskoume. Höbbe ze ouch sauce culinair, of te wel mayonaise???
    Sulina hiel väöl plezeer en geneete vaan dien nuij avontuure ✋✋🥳