Peru - Lima

2 augustus 2023 - Miraflores, Lima, Peru

Vanaf het moment dat ik in Curaçao op het vliegtuig hoor ik alleen nog maar spaans. Alleen dat al zorgde dat ik heel blij werd. Terwijl we opstijgen kan ik de zonsondergang boven Curaçao zien, roze, oranje, rood, geel, blauw met witte wolkjes ertussen terwijl we recht over Willemstad vliegen en ik alle plekken zie waar ik gewandeld heb. Iets later zie ik de kust van Venezuela voordat het onder de wolken verdwijnt. Vanaf het moment dat ik in Bogota uitstapte en overstapte naar Lima is het een grote aaneenschakeling van verwordering en enthusiasme geweest. Het is nog geen week geleden dat ik aankwam in Peru en het voelt al als eeuwen. Ik heb zo veel gezien en gedaan en meegemaakt en ik vond alles intens fantastisch ❤️

Lima zelf was geweldig. De wijk waar ik sliep, Miraflores, was modern en echt prachtig. Vol parken, brede straten, mooie gebouwen en street art en heel erg veel eten 😁. Ik heb de eerste 2 dagen vooral rondgelopen en alles in me opgenomen. Het voelde zo luxe dat ik gewoon door die stad kon lopen, in mijn eentje zonder dat ik ergens hoefde te zijn. Vlak bij het hostel was een park waar ongeveer 60 katten wonen die daar verzorgd worden. In de wijken net buiten het centrum zijn van die grote overdekte markten voel groente en fruit waar je ook kan eten aan een barretje. Super lekker en het leuke is dat er altijd wel iemand met me komt kletsen om te vragen waar ik vandaan kom, om Engels te oefenen en altijd om me uitleg te geven over het eten. Iedereen hier is echt ontzettend vriendelijk en sociaal.

Op mijn eerste avond in Lima raakte ik in het park met de katten aan de praat met een jongen (David) en uiteindelijk heeft hij me de beste koffieplek van de wijk laten zien en me later nog getrakteerd op de lokale cocktail. Het was een super gezellige avond en 2 dagen later nam hij me op sleeptouw om de rest van Lima te gaan bekijken. Ik had wel gelezen dat er in Lima 10 miljoen mensen wonen maar ik kon me daar pas een beels bij vormen toen ik in de trein zat die boven de stad rijdt en twee kanten met elkaar verbind. Alleen daar komen was al een leuk avontuur opzich, wat zonder David nooit gelukt was. Er zijn lokale busjes waar mensen in en uit springen waarbij het voor mij een compleet raadsel was hoe je weet waar ze stoppen. De busjes zelf zijn geweldig, alles rammelt aan alle kanten en ze rijden veel te snel overal tussendoor terwijl er iemand uit de deur hangt en vanalles roept. Toen we levend bij het station aankwamen waren we een heel stuk buiten het centrum maar ik zag het pas echt toen we in de trein zaten. Overal, echt overal huizen, eindeloos. We hebben een uur in de trein gezeten van het ene eindstation maar het andere en het is een eindeloze zee aan huizen. Kijk vooral even bij de filmjes, dat geeft een beter beeld maar het doet de enormheid van de stad alsnog geen recht aan. Ik heb dankzij David wel het idee dat ik een veel beter en realistischer beeld van Lima heb gekregen dan wanneer ik alleen het centrum had gezien, hij heeft ook heel veel vertelt over de verschillende wijken, geschiedenis en hoe zijn leven in de stad is.

Na 4 dagen Lima had ik besloten door te reizen. Eigenlijk had ik al eerder weg willen gaan maar toevallig was er het weekend dat ik er was ook onafhankelijkheids dag wat in Peru een mini vakantie is. Nu was het gelukkig helemaal niet erg een dag langer te bliven. Er was een grote optocht door de stad en nog belangrijker: een toetjes festival. Allemaal kraampjes met traditionele toetjes. Wat erop neerkomt dat ik nu bekend ben met alle mogelijke lokale toetjes uit peru 😁😇

Gisteren ben ik aangekomen in Paracas en vandaag in Huacachina maar daarvan komen de foto's er nog aan ;)

Ik heb tot nu toe een fantastische tijd gehad en het bevalt me heel erg goed. Ik heb ook mijn eerste gesprekken al in het spaans gevoerd en zelfs een interessante poging tot waarheid doen of durven gespeeld met iemand die geen woord engels sprak. Het is daadwerkelijk gelukt, waarbij het wel een stuk soepeler ging toen ik eenmaal doorhad welkspel we aan het spelen waren 😂. Peru is geweldig en eigenlijk zelfs nog leuker en mooier dan ik verwacht had. Kijk vooral bij de foto's en fimpjes voor meer details.

Adios,

Sulina ☺️

Uitzicht LimaAl Toke PezFooodAhh lekker, vis, dacht de katKat in Kennedy parkBarrancoStreet art MirafloresKatten in Kennedy parkCevichePicarones de MaryEmoliente y picarones

Schatkaart 😎

1. Irma:
    Wat een avontuur! Fijn dat je zo geniet. 😘
  2. Marian:
    2 augustus 2023
    Weer een druildag in B Limburg maar helemaal opgevrolijkt door jouw kleur- en geurrijke verhaal starten we onze dag!
    We krijgen er de reiskriebels van😀.
    Dank je wel Sulina, nog heel veel fijne avonturen gewenst en zet hem op daar in Peru!
  3. Rob Noordhoek:
    Dag Sulina,
    Weer met plezier je verslag weer gelezen en kan begrijpen dat je geniet. Blijf dat ook maar vooral doen. Hier in Nederland al langere tijd erg regenachtig.
  4. Marie jose:
    2 augustus 2023
    Sulina, wat sjoen ,boeiend en inspirerend allemaol.diech kins e kookbook goon schrieve gelardeerd met foto's en verhaole. Iech bin benuijt naor de volgende verhaole.
    Geneet 👍👍🤗🤗
  5. Annie:
    2 augustus 2023
    Fantastisch Sulina, dat wat ste noe al allemaol metmaaks en metgemaak höbs is al hiel väöl, gelökkig tot ste 't allemaol bij hèls in de reisverhaole.
    De pèkskes vaan de optoch zien geweldig. Gèt veur bij us mèt Vastelaovend??
  6. Margriet Kentgens:
    2 augustus 2023
    Een prachtig verhaal waar ik me mede door de foto’s en de video beter kan voorstellen hoe het daar is. In een woord geweldig. Hoe sjiek is het dat jij deze reis mag maken en wij er op deze manier van mogen mee genieten.
  7. Nicole:
    3 augustus 2023
    Wauw super Sulina. En dat eten......Fan-tas-tisch ziet dat er uit. Heerlijk genieten en ik geniet van jouw verhalen 😀