Toen toeval mijn plannen omgooide 😋

18 december 2023 - San Andrés, Colombia

Het is bijna kerst en op 2e kerstdag is het precies een halfjaar geleden dat ik uit Nederland vertrok. Ik heb de afgelopen maand veel nagedacht over wat ik nog wil doen. Ik merk dat ik wat moe aan het worden was van alle indrukken en niet meer zo sterk de behoefte voel om rond te reizen en van alles te zien. Ik heb al zo veel bijzondere plekken gezien en fantastische dingen gedaan en het begon te voelen alsof het wel even oke wat voor nu.

Aangezien ik geen enkele intentie heb om terug naar Nederland te komen in de winter was ik begonnen me te oriënteren op andere opties. Ik heb gekeken naar vrijwilligerswerk in verschillende landen en met name gezocht of het mogelijk was om een stuk te gaan zeilen. Er zijn verschillende opties om dat te regelen en als crew lid / vrijwilliger mee te varen met individuen of voor bedrijven. Net als dat er talloze opties voor vrijwilligerswerk zijn op het land. Voor de eerste keer deze hele reis liep het niet zoals ik wilde. De plekken waar ik heen wilde waren vol, de boten waarop ik mee kon gingen de verkeerde kant op. Er was iedere keer wanneer ik wat vond iets praktisch waardoor het met niet echt werkte. Of het werkte maar ik was totaal niet enthousiast over de plek. Na een maand Googlen en op en neer mailen en proberen wat te regelen heb ik het een week geleden uiteindelijk opgegeven en besloten dan maar naar centraal Amerika te vliegen en daar verder te kijken.

2 uur nadat ik het officiëel opgaf en een rondje ben gaan wandelen kwam ik langs het water een man tegen die net aan land kwam met een bootje om zijn hond uit te laten. We raakte aan de klets omdat ik zijn hond aaide en hij bleek een boot in de haven te hebben liggen waarop hij woont met zijn zoontje van 11. Hij nodigde me uit om een keer aan boord te komen om nog wat te kletsen en de dag erna aan boord nodigde hij me uit om met hem en zijn zoontje een stuk mee te gaan zeilen. In eerste instantie naar Panama en daarna liggen de plannen nog open.

Het heeft 2 dagen geduurd voordat ik bijgekomen was van mijn ongeloof over het toeval van de hele situatie. Ik ben een maand bezig geweest met exact dit proberen te regelen, ik geef het op en de dag erna word het me letterlijk aangeboden. Het heeft echt even geduurd voordat ik het zelf geloofde en niet meer wantrouwend waa omdat het te mooi lijkt om waar te zijn 😅😂. Na een week nadenk tijd, overleg en wat apjes over en weer heb ik besloten mee naar de San Blas eilanden voor de kust van Panama te varen. Daar wilde ik sowieso ontzettend graag heen en als dat bevalt kijk ik vandaar uit verder hoe de plannen verder lopen. Wat mij betreft als het bevalt blijf ik nog wel een tijdje aan boord maar dat zien we als het zover is. Voor nu vlieg ik vandaag terug naar Cartagena, ga ik morgen en boord en vertrekken we woensdag richting Panama 😁.

Ik heb er ontzettend veel zin in. Ik heb het zeilen best gemist de afgelopen maanden en het vooruitzicht van weer wat tijd aan boord word ik heel blij van. Ik ben ook ontzettend benieuwd hoe het gaat zijn met z'n 3en en of dat bevalt en ik ben heel benieuwd naar de San Blas eilanden zelf en hoe het zeilen bevalt.

We gaan het zien en afhankelijk van hoe het loopt en de beschikbaarheid van internet laat ik het zo snel mogelijk weten (kan even duren 😉)

Liefs vanuit San Andres en hieronder nog wat fotos van de afgelopen week op dit eiland 😊 (het zijn met name palmbomen en zee, het eiland is misschien 14km en vooral strand en heel blauw water om in te snorkelen ☀️🌴)

DSC_2748DSC_2768DSC_2747DSC_2779DSC_2738DSC_2744DSC_2757

1. Marian:
    18 december 2023
    Hei Sulina, wat een omwenteling maar als je iets heel graag wil dan kan het inderdaad zo lopen.. geweldig als het allemaal zo maar op het plekkie valt. Van harte alle goeds en fijns toegewenst voor de komende Kerst Nieuwjaars en Nieuwe streken Tijd!
  2. Sulina:
    19 december 2023
    Dankjewel voor de leuke en leive reactie 😊 voor jou ook alle goeds en een hele fijn kerst en gelukkig nieuwjaar 🎄⭐❄️
  3. Margot:
    18 december 2023
    Hoi Sulina, toeval bestaat niet... heeft zo moeten zijn! Heel veel plezier en laat maar weten hoe kerst en nieuwjaar gevierd worden daar waar je op dat moment bent... fijne feestdagen! 🌲🌟😘
  4. Sulina:
    19 december 2023
    Dankjewel, ik ben ook heel benieuwd naar kerst en nieuwjaar. In Cartagena word het in ieder geval enorm uitgebreid gevierd, er staan al een hele tijd gigantische ketstbomen en er zijn overal lichtjes en dansvoorstelling in kerst thema in de avond op straat. Kerst met een Caribisch tintje bevalt wel tot nu toe 😉
    Dankjewel voor de leuke reacties en ook hele fijne feestdagen voor jullie 🎄🎄😊
  5. Rob Noordhoek:
    18 december 2023
    Hoi Sulina, een omwenteling kan heel wat te weeg brengen.Laat je ook leiden door je gevoel samen met stuk nuchterheid en het zal wel goed komen! Er zal denk ook een moment komen dat je belangrijke beslissingen moet nemen! Sterkte daarmee en blijf geloven in je zelf! Lees nog steeds graag je verhalen en je overpeinzingen’!Ben blij dat je vader weer ons is! Hij mi erg genoten van het samen op reis zijn!
  6. Sulina:
    19 december 2023
    Ik heb ook enorm genoten van ons stukje reis samen 😁
    Dankjewel voor alle reacties en alvast een hele fijne warme kerst en gelukkig nieuwjaar 🎄🌟😊
  7. Margriet Kentgens:
    18 december 2023
    Nou een heel ander verhaal dan alle andere. Hoe mooi kan het gaan. Ook nu ga je weer genieten. Weet helemaal jouw ding.
    Geniet en ik ben benieuwd hoe lang je aan boord blijft. Fijne kerst en jaarwisseling alvast. Ben benieuwd hoe het daar ( waar je ook bent) gevierd gaat worden. Dikke kus van mij!!!!!
  8. Sulina:
    19 december 2023
    ❤️ ik ben ook heel benieuwd hoe het allemaal word, heb er enorm veel zin in 😁
    Hele fijne feestdagen voor jullie alvast en doe maar de groetjes aan iedereen 🎄✨⛵
  9. Annie:
    18 december 2023
    Hoi Sulina, de höbs de beslissing genome en de geis dus aon boord. Iech kin d’r hielemaol inkaome tot ste ‘t zeile, oondanks alle andere geweldige deenger, gemis höbs.
    Hiel väöl plezeer, fijn feesdaog en ‘n super 2024 gewins! Hiel benuijd wienie ste weer aon wal bis. Väöl leefs en gooje vaart!
  10. Sulina:
    19 december 2023
    Dieg oag ontzettend fijne feestdaog en veul plezeer met kerst en nuijd joar ⭐🎄😘
  11. Mama:
    19 december 2023
    Disfruta el viaje y cuídate 💖
  12. Sulina:
    19 december 2023
    Muchas gracias, voy a disfrutar muchísimo 😊😉
    Feliz navidad y feliz fin de año por todos, disfruta los días juntos en casa y come mucho comida rico 😊
    Por el próximo año, sigue practicando español y cuando regrese vamos a hablar solo en español 😉😋
  13. Mama:
    19 december 2023
    Dat zal nondepie neet zo mekkelik waere 😅
  14. Peter Kentgens:
    23 december 2023
    Vööl plezeer op de boat. En doog ze de gtowte in panama😄
    Veur noe wunsj ich dich hael fijn kersdaag en eine haele gooie roetsj noa 2024!