Cusco: alles is spaans

31 augustus 2023 - Cusco, Peru

Hola, cómo estás, hace dos semanas toda mi cabeza es español. Estuve, fui, era, eba, hablaba o hablé, no lo sé. Na bijna 3 weken les is alles in mijn hoofd volledig spaans 😂

Het was even wennen en zeker de eerste week dat ik in Cusco was. Iedere dag 4 uur intensief les in het spaans en de rest van de dag ook in mijn gastgezin alleen maar spaans spreken. Hoewel ik een beetje overspoeld werd door alle nieuwe woorden en grammatica merkte ik ook dat ik per dag beter werd in spreken. De lessen zijn intensief en met maar 1 of 2 andere studenten in mijn groep lag het tempo ook echt hoog. De verschillende vormen van verleden tijd, toekomstige tijd, hypothetische situaties en eindeloze uitzondering vlogen me om de oren. Drie weken later hoef ik over de basis gesprekken al niet meer na te denken en kan ik met iedereen die ik tegenkom oppervlakkig kletsen zonder problemen. Wat een verschil met een paar weken terug 😄😊

Naast de lessen heeft ook het gastgezin enorm geholpen. Ik verblijf bij een koppel met 2 zoons ongeveer een kwartiertje wandelen van het oude centrum. Het is een fijn huis met een paar kamers voor reizigers en studenten. Ik heb een eigen kamer (wat een luxe) en krijg 3x per dag een maaltijd (extreme luxe). Na de lessen in de ochtend heb ik de middagen om door de stad te slenteren en natuurlijk heel braaf in de zon mijn huiswerk te maken 😉😇.

Huiswerk

Het centrum van Cusco is heerlijk om doorheen te lopen. De smalle oude straatjes met cafe's en restaurants blijven leuk om te verkennen en er zijn een paar plekken met prachtige uitzichten over de stad en het centrum. De eerste 2 weken was iemand die ik eerder had leren kennen ook in de stad en we hebben samen de beste plek voor koffie in het centrum gevonden 😊

Uitzichtpunt CuscoMooie leuke straatjesStreetart CuscoUitzicht vanaf de heuvels op het centrumDSC_114520230827_195236-95d2Cusco bij Nacht

Omdat de spaans lessen wat meer energie kosten dan verwacht heb ik niet veel grote tochten ondernomen en vooral rondom de stad de omgeving verkend. Zo ben ik na een uurtje wandelen bij oude tempels beland midden in een prachtig landschap, heb een uitdtapje gemaakt naar een expositie van enome beeldhouwwerken in de rotsen en ben samen met een medestudent die bij hetzelfde gastgezin verblijft naar een waterval gegaan (nu was er geen water toen wij er waren maar het was nog steeds ontzettend mooi 😋)

20230820_192038-64d320230820_192032-bd3a20230820_191948-bc5aDSC_114220230827_195111-814520230827_195112-1be820230827_195056-0c83

De enige echte dagtocht die ik gedaan heb in de afgelopen weken was dan ook meteen wel meer dan het benoemen waard. Mijn eerste weekend in Cusco ben ik met een georganiseerde wandelingen naar Ausangate mountain gegaan. Op 4700 meter hoogte liggen daar 7 meren in verschillende kleuren die voor uitzichten zorgen die niet te beschrijven zijn. De foto's zijn prachtig maar in het echt was het een van de meest indrukwekkende plekken waar ik tot nu toe geweest ben. Waar ik gelukkig geen foto's van heb is hoe we in een uur 300 meter omhoog moesten klimmen 😂. Toen de gids dat benoemde was ik nog heel optimistisch maar zoals gewoonlijk was ik weer vergeten dat de hoogte alles 100x zwaarder maakt. Ik ben geen fan van wandelen op deze hoogtes 😌. Maar, de beloning toen we eenmaal boven waren, de meren en de gletsjers. Het was het meer dan waard!

Ausangate mountainBlauwe dan blauwDSC_1114Ausangate: Het eerste meer van de trekkingBerghutje

DSC_1128

Naast al het wandelen en studeren heb ik de afgelopen weken ook nog een nieuwe sport ontdekt. Het nichtje van degen waarbij ik verblijf werkt als psycholoog en geeft therapie door middel van o.a. meditatie, tai chi, yoga en aerial silk lessen. Toen ik dat hoorde ben ik langsgegaan om eens te kijken en bleken ze ook lessen aan te bieden in Aerial silk en natuurlijk wilde ik dat heel graag proberen, wat verklaart hoe ik in de onderstaande posities terecht kwam 😋😉

IMG_20230824_072629_448IMG_20230824_072550_281

IMG_20230824_072607_919

Adiós vanuit Cusco, nog 2 dagen spaans les en dan vertrek ik over een paar dagen naar de Inca trail en de Machu Picchu. Op maar de volgende fase van het avontuur 😁

Hasta luego,

IMG_20230824_072603_466

1. Rob Noordhoek:
    31 augustus 2023
    Ik blijf het geweldig vinden. Fijn hoe je gebruikt maakt van je talenten!
  2. Margriet Kentgens:
    31 augustus 2023
    Wow Sulina. Weer een mooi verhaal met nog mooiere foto’s. Echt te gek. En dan die foto’s in de Aerial silk COOL
    Disfruta y crea muchos recuerdos hermosos.
  3. Marie jose:
    31 augustus 2023
    Weer indrukwekkend sjoen👍👍👍 en wat 'n avontuur.Iech kiek oet nao dien volgende beleefenisse.
    Adios Amiga 😉😉🥰
  4. Annie:
    1 september 2023
    Fantasties Sulina, iech höb weer genote vaan d'n verhaole en foto's. Wat is 't dao oongeluifelek sjoen.
    Es "slangemins" sleis ste gein gek figuur! Echte acrobatiek.
    Op nao 't volgende avontuur! Hiel väöl plezeer. Muchos besos.
  5. Irma:
    4 september 2023
    Weer fijn om te lezen dat je je draai goed vindt. Wat een uitzicht! Zal de wandeling op hoogte waard zijn geweest. 😘
    We bellen gauw weer.